Deep link – co to właściwie jest?

Sama koncepcja deep linków (dosłownie: głębokich linków) powinna być doskonale znane osobom zajmującym się szeroko pojętym marketingiem internetowym. Niekoniecznie będzie jednak zaszufladkowana w głowie akurat pod tym pojęciem. Celem przypomnienia – deep link to po prostu link do wewnętrznego elementu np. strony internetowej, czy aplikacji mobilnej. Deep linkiem będzie więc na przykład: https://foxstrategy.pl/pozycjonowanie-aplikacji/, ale nie będzie to https://foxstrategy.pl/. Dzisiaj nie będziemy się jednak skupiać na linkach w obrębie stron internetowych. Zagłębimy się natomiast w to jak operować specyficznymi typami deep linków, wykorzystywanymi w przypadku aplikacji mobilnych. Wprowadzę Was w zagadnie tego jak za pomocą deep linków możemy połączyć naszą aplikację mobilną ze stroną internetową i móc przekierowywać użytkownika do konkretnych „podstron” aplikacji. Zagłębimy się również w rodzaje deep linków, zasady ich funkcjonowania, korzyści z ich wykorzystania oraz szerokie możliwości użycia w rozmaitych kampaniach marketingowych. W niniejszym artykule nie będę się skupiał natomiast na dokładnych metodach implementacji deep link’ów (to temat na osobny wpis 😉), a na ogólnej koncepcji, metodach ich wykorzystania i korzyściach jakie mogą przynieść.

 

Rodzaje deep linków

Standardowe linki, takie jakimi posługujemy się na co dzień, zarówno w linkowaniu wewnętrznym na stronach, jak i odnośnikach zewnętrznych prowadzących do naszej strony www, w przypadku kliknięcia na urządzeniu mobilnym, przeniosą nas na naszą stronę internetową. Co wydaje się całkiem logiczne, biorąc pod uwagę ich funkcję. Co jednak w przypadku gdy mamy aplikację mobilną, do której chcemy sprowadzać użytkowników i która lepiej odpowiada ich potrzebom? W tym momencie wkraczają właśnie tzw. mobile deep linki, za pomocą których możemy rozwiązać ten problem. Deep linki umożliwiają przekierowywanie użytkownika do konkretnej zawartości w aplikacji mobilnej, nie tylko „strony głównej” aplikacji.

Żeby rozjaśnić trochę bardziej jak to w zasadzie funkcjonuje rozważmy kilka hipotetycznych sytuacji:

  1. Przypuśćmy, że posiadasz aplikacje do streamowania muzyki (np. coś w stylu Spotify). W newsletterze mailowym chcesz podsyłać użytkownikom listy nowych albumów, tak żeby możliwe było bezpośrednie przejście do danego albumu i odtworzenie go bezpośrednio w aplikacji.
  2. Drugi przypadek – posiadasz aplikację mobilną dla swojego sklepu z butami. W celu zaangażowania użytkowników w jej korzystanie oferujesz 10% zniżki dla zamówień zrealizowanych za pomocą aplikacji. Tworzysz w obrębie strony landing page z informacją o zniżce i linkujesz propozycje produktów, które użytkownicy mogą kupić za pośrednictwem aplikacji.
  3. Ta sama aplikacja co w punkcie 2. Użytkownik kupił parę butów, które tak się mu spodobały, że chce udostępnić link do produktu innej osobie.
  4. Użytkownik posiada zainstalowaną aplikację i chcesz przygotować spersonalizowane powiadomienie push w telefonie, z informacją o zniżce na daną grupę produktów.
  5. Aplikacja do zamawiania jedzenia z dostawą do domu – w danej okolicy otwiera się nowa restauracja, chcesz wysłać użytkownikom zamawiającym z danej lokalizacji informacje o tym wraz z linkiem bezpośrednio do menu nowej restauracji.

Przykłady takie możemy mnożyć w nieskończoność. Wszystkie je łączy jednak to, że w przypadku braku prawidłowo wdrożonych deep linków, użytkownik otrzymujący odnośnik do danego produktu, kategorii, czy ogólnie rzecz ujmując ekranu aplikacji, zostanie przekierowany na główny, startowy ekran. I to w sytuacji, gdy ma już zainstalowaną naszą aplikacje na telefonie. W przeciwnym razie napotkamy kolejny problem, ale o tym za chwilę. Opisaną sytuację bardzo dobrze obrazuje poniższa grafika.

Źródło:  https://blog.contus.com/mobile-app-deep-linking-in-contus-m-comm/

Deep linki są więc konieczne, aby przekierować użytkownika od razu „w głąb” aplikacji, do miejsca docelowego.

Patrząc na powyższe możemy uznać, że będzie to rozwiązanie wszystkich problemów, użytkownik zostanie zawsze przekierowywany do właściwego ekranu w aplikacji, jego zaangażowanie utrzymane, a my osiągniemy swój cel sprzedażowy. Niestety tak nie jest. Kolejną przeszkodą jaką napotkamy będzie sytuacja, w której użytkownik nie posiada zainstalowanej naszej aplikacji, a otrzyma link do jej zawartości. W tym przypadku napotkamy sytuację jak na poniższym gifie:

W sytuacji, gdy będziemy chcieli otworzyć link do appki, a nie posiadamy jej zainstalowanej, pojawi się komunikat o błędzie i ścieżka podróży konsumenta przez aplikację zostanie boleśnie przerwana.

Wtedy z pomocą przychodzą nam tzw. deferred deep links.

Deferred Deep Links

Mimo pozornie przerażającej nazwy sama koncepcja deffered deep linków (w dosłownym tłumaczeniu: odroczone/opóźnione linkowanie głębokie, jak ktoś ma lepszy pomysł na tłumaczenie, dawajcie znać w komentarzach :D) nie jest niczym skomplikowanym. Deffered deep linki pozwalają nam poradzić sobie z sytuacją, gdy użytkownik nie posiada zainstalowanej naszej aplikacji. Jeżeli prawidłowo wdrożyliśmy deffered deep linki, zostanie on przekierowany najpierw do sklepu ( lub App Store, w zależności od systemu operacyjnego), a następnie, po zainstalowaniu aplikacji i jej uruchomieniu, do docelowego ekranu aplikacji.

Źródło: https://blog.contus.com/mobile-app-deep-linking-in-contus-m-comm/

Jak wynika z samego pojęcia (deferred, czyli odroczony, wstrzymany) przejście po linku jest odłożone w czasie do momentu zainstalowania aplikacji. W praktyce wygląda to jak na poniższym przykładzie.

Źródło: https://branch.io/what-is-deep-linking/

Contextual Deep Links

Żeby było jeszcze weselej wprowadzimy jeszcze jeden typ deep linków, o wdzięcznie brzmiącej nazwie contextual deep links.

Ten typ linków posiada wszystkie funkcjonalności deffered deep links oraz dodatkowo możliwość przechowywania i śledzenia zachowań i interakcji użytkownika np. skąd do nas trafił, kto udostępnił link, z jakiej kampanii marketingowej przyszedł. Dzięki temu rozwiązaniu możemy np. przekierować użytkownika do zindywidualizowanego ekranu powitalnego albo umożliwić automatyczne zastosowanie kodu rabatowego.

Contextual deep links pozwalają więc na mocną personalizację zawartości aplikacji pod użytkownika lub ich grupę oraz ułatwiają analizy skuteczności danych kampanii.

Źródło: https://blog.getsocial.im/a-comprehensive-guide-to-deep-linking-making-it-work-for-your-mobile-app/

Korzyści z wykorzystania deep linków

  1. Poprawiają UX aplikacji

Użytkownik otrzymujący link do konkretnej zawartości aplikacji jest przekierowywany bezpośrednio do niej. Nie musi rozpoczynać wędrówki od ekranu startowego, ląduje od razu w punkcie docelowym.

  1. Zwiększają retencję w aplikacji

Retencja, czyli aktywne korzystanie z aplikacji w określonym czasie. Korzystanie z aplikacji mobilnych często niestety sprowadza się do pobrania, uruchomienia jednokrotnie i zapomnienia o jej istnieniu.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez TechCruch contextual deep linki mogą poprawić retencję, w ciągu kilku pierwszych dni korzystania z aplikacji, o prawie połowę.

Źródło: https://techcrunch.com/2015/08/20/the-second-coming-of-deep-linking/

Dzięki contextual deep linkom możesz spersonalizować komunikację aplikacji pod danego użytkownika, dzięki czemu masz większą szansę przyciągnąć jego uwagę na dłużej.

  1. Ułatwiają ponowne zaangażowanie użytkowników

Wiele aplikacji mobilnych cierpi na wspomniany wcześniej problem sprowadzający się do ich pobrania, wykorzystania raz i odejściu w niepamięć. Z pomocą mogą przyjść wszelkie kampanie promocyjne poza samą aplikacją np. za pomocą e-mail marketingu, kampanii Google Ads, czy innych kampanii marketingowych. Zaangażować użytkownika mogą nam również pomóc powiadomienia push na samym urządzeniu mobilnym, w których możemy np. zaproponować kupon rabatowy lub pochwalić się nowymi funkcjonalnościami. Wszystkie te działania nie przyniosą jednak rezultatu (lub przyniosą w ograniczonym stopniu), jeżeli użytkownik trafi na główny ekran startowy aplikacji, a nie do konkretnej jej „podstrony”, na której promocji nam zależy. Rozwiązaniem w tym przypadku również będą deep linki. Np. powiadomienie push z aplikacji Netflix o tym, że przerwałeś oglądanie odcinka ulubionego serialu w połowie i propozycja powrotu do dalszego oglądania.

  1. Poprawiają widoczność aplikacji w wyszukiwarce Google

Wyszukiwarka Google z powodzeniem jest w stanie indeksować linki pojawiające się w obrębie aplikacji. Jeżeli dodatkowo posiadasz aplikację bogatą w content, będzie w stanie wyświetlać się na powiązane frazy kluczowe w wynikach wyszukiwania.

  1. Pozwalają lepiej analizować skuteczność prowadzonych kampanii

Jak już wcześniej wspominałem contextual deep linki są wstanie przechowywać dane na temat użytkowników i ich zachowań. Dzięki takim danym łatwo będziemy mogli ocenić skuteczność danych kampanii reklamowych. Sprawnie ocenisz również efektywność poszczególnych kanałów marketingowych.

Gdzie wykorzystywać deep linki?

Ok, mamy już korzyści wynikające z użycia deep link’ów, teraz została nam tylko kwestia, gdzie ich używać.  Poniżej kilka przykładów ich wykorzystania 😉

  1. Linkowanie aplikacja -> aplikacja

Deep linki umożliwiają przekierowanie użytkownika między jedną aplikacją a drugą, do konkretnej zawartości tej drugiej appki. Przykładowo prowadzimy kampanię marketingową aplikacji do rezerwacji hoteli. Używamy do tego celu płatnej kampanii na Fecebooku i promujemy konkretny hotel. Użytkownik korzystający z aplikacji Facebook’a trafia na reklamę i klika w odnośniki. Przy prawidłowo wdrożonych deep linkach, użytkownik zostanie przekierowany bezpośrednio do naszej aplikacji na „podstronę” danego hotelu. W sytuacji, gdy nie posiada zainstalowanej aplikacji, zostanie przekierowany najpierw do sklepu lub App Store, a następnie po jej zainstalowaniu, przeniesiony na „podstronę” hotelu z naszej kampanii promocyjnej.

  1. Kampanie mailingowe

Coraz większa liczba użytkowników odbiera pocztę na telefonie. Za pomocą prawidłowo skonfigurowanych deep linków możesz przekierować użytkownika bezpośrednio z wiadomości mailowej do wybranego ekranu w Twojej aplikacji.

  1. Kampanie SMS

Podobnie jak w pozostałych typach kampanii i w kampanii SMSowej możesz wykorzystać deep linki np. proponując restaurację oferującą jedzenie na wynos w pobliżu i przenieść użytkownika bezpośrednio do menu.

  1. Linki polecające (referrale)

Z powodzeniem możesz wykorzystać referrale np. do udostępnienia wyniku w grze i zaproszenia znajomego do wspólnej zabawy. Ponadto dzięki contextual deep linkom możesz zbierać dane na temat tak udostępnionych odnośników oraz je personalizować np. przyznając kod rabatowy użytkownikom polecającym Twoją aplikację.

  1. Banner na stronie internetowej

Last but not least, czyli najczęściej chyba wykorzystywana forma promocji aplikacji w formie bannera na stronie. Dzięki deep linkom możesz być pewny, że użytkownik trafi we właściwe miejsce w Twojej aplikacji, a przy użyciu contextual deep linków zmierzysz efektywność takiego rozwiązania.

To tylko niektóre przykłady wykorzystania deep linków. W zależności od strategii promocji aplikacji, może być ich o wiele więcej.

Deep linkowanie w aplikacjach mobilnych to bardzo złożony i na pierwszy rzut oka niełatwy temat. Mam nadzieję, że niniejszy artykuł rozjaśnił Wam o co w ogóle chodzi w samej koncepcji mobile deep linków i jakie korzyści mogą płynąć z ich rozbudowanego wykorzystania. Powyższe informacje to tak naprawdę zarys ogólnej koncepcji tego zagadnienia i wprowadzenie w temat. Celowo nie wnikałem w metody implementacji oraz różnice w ich wykorzystaniu w i App Store (niestety nie ma jednego ujednoliconego standardu, jesteśmy zmuszeni korzystać więc z różnego rodzaju rozwiązań). To jednak zostawimy sobie na kolejny raz 😉

Tym, którzy wytrwali do końca wielkie dzięki. Jeżeli macie jakieś własne doświadczenia lub przemyślenia odnośnie mobile deep linków, dawajcie znać w komentarzach. Jeżeli artykuł zainspirował kogoś z Was do zadbania o swoją aplikację mobilną i poprawienia jej kondycji w lub App Store, zapraszam serdecznie do zapoznania się z naszą propozycją współpracy w zakresie ASO, więcej na ten temat znajdziecie tutaj. Jeżeli chcielibyście natomiast samodzielnie poszerzyć i uporządkować swoją wiedzę w kontekście pozycjonowania aplikacji mobilnych, zapraszam do pobrania naszego e-booka: 7 najważniejszych aspektów ASO w Google Play.

Źródła

https://www.adjust.com/blog/dive-into-deeplinking/

https://developer.android.com/training/app-links/deep-linking

https://developer.android.com/guide/navigation/navigation-deep-link

https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_linking

https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_deep_linking

https://medium.com/@ramit_g87/improve-user-engagement-through-contextual-deep-linking-8b1b4e0c3d08

https://branch.io/what-is-deep-linking/

https://www.businessinsider.com/what-is-deep-linking-deferred-deep-links-vs-contextual-deep-links-2016-7?IR=T

https://blog.getsocial.im/a-comprehensive-guide-to-deep-linking-making-it-work-for-your-mobile-app/

https://blog.usejournal.com/implement-high-quality-mobile-deep-links-tips-and-tricks-dd24f70088e8

https://techcrunch.com/2015/08/20/the-second-coming-of-deep-linking/

https://aws.amazon.com/blogs/mobile/deep-linking-track-mobile-engagement-users/

A Complete Guide to Mobile Application Deep Linking in 2019-2020

https://buildfire.com/what-is-deep-linking/

Understanding deep linking – A detailed tour

7 Key Benefits of Mobile App Deep Linking

https://blog.contus.com/mobile-app-deep-linking-in-contus-m-comm/