Koniec roku to niezmienny czas podsumowań. Z tej okazji postanowiłem zebrać najważniejsze, moim zdaniem, wydarzenia w branży SEO w minionym roku oraz w przystępny sposób podsumować je i uporządkować. Miesiąc po miesiącu przejdziemy przez zmiany jakie Google zaserwowało nam w 2019 roku, a jak zaraz doskonale się przekonacie było tego niemało. Zaczynamy więc!

Styczeń

  • Początek roku był stosunkowo spokojnym okresem, jeżeli chodzi o aktualizacje algorytmu i wahania w SERPach. Był to czas konsekwentnej migracji starej Search Console do jej nowej wersji oraz wprowadzania dodatkowych funkcjonalności.
  • W styczniu John Mueller potwierdził, że przejście pozostałych 50% stron na mobile-first indexing będzie trudniejsze niż tych zmigrowanych do tej pory (informacja o przejściu pierwszych 50% stron na mobile-first indexing pojawiła się w grudniu 2018). Trudność ta wynika z większych różnic (pozostałych 50% stron) między wersją mobilną i desktopową.

Luty

  • W lutym dowiedzieliśmy się natomiast, że statystyki w dla stron z osobną wersją na urządzenia mobilne oraz wersją AMP będą konsolidowane do jednego, kanonicznego adresu URL. Google może zasugerować się naszym atrybutem rel=canonical ale nie musi – jest to jedynie wskazówka, której nie ma obowiązku wziąć pod uwagę. Również w przypadku ewentualnych duplikatów pojedynczych podstron lub tych gdzie atrybut rel=canonical kieruje pod inny adres, statystyki będą wskazywane dla wybranego, ujednoliconego, kanonicznego adresu URL. W przypadku wersji: pl i m.przykladowastrona.pl może się zdarzyć również tak, że część adresów kanonicznych będzie wybrana dla wersji desktop, a część dla mobile. Dalej będzie można filtrować statystyki np. po urządzeniu, bez utraty danych.
  • Pozostając przy zmianach w GSC – w lutym dodano do panelu możliwość analizy danych strukturalnych dedykowanych podstronom produktowym (znacznik Product) – szczególnie istotnych dla ecommerce’ów. Obecnie można już z pozycji GSC analizować potencjalne problemy z wdrożeniem mikroformatów, bez konieczności przechodzenia do narzędzia do analizy danych strukturalnych Google.
  • Pod koniec miesiąca na youtube’owym kanale Google Webmasters wystartował cykl nagrań poświęconych JavaScript SEO. Google w dalszej części 2019 będzie kładł coraz mocniejszy nacisk na tę technologię i edukację w temacie, warto więc śledzić nowinki na bieżąco.

Marzec

  • Rok rozpoczęliśmy spokojnie ale prawdziwe trzęsienie ziemi przyszło w marcu. Najważniejszym wydarzeniem był update głównego algorytmu, o nieoficjalnej nazwie „Florida 2”, nawiązującej do pierwszej dużej aktualizacji algorytmu wyszukiwarki z 2003 roku.
  • Kilka faktów o „Florida 2”:
    • Duży, globalny update, potwierdzony przez Google.
    • Miał miejsce 12.03.2019.
    • Można go po części uznać za korektę Medic Update’u z sierpnia 2018. Dla sporej części serwisów można było zaobserwować korelację – spadków/ wzrostów z Medic Update (zdarzały się strony, które w sierpniu mocno utraciły na widoczności, natomiast w marcu ją odzyskały – i na odwrót).
    • Aktualizacja mocno dotknęła strony z obszaru YMYL.
    • Spadki odnotowały nie tylko serwisy medyczne.
    • Mocno oberwały serwisy z poważnymi błędami natury technicznej i niskiej jakości treściami.
  • Jakby tego było mało w marcu John Mueller z Google potwierdził, że od dłuższego czasu komenda rel=”prev”, rel=”next” w mechanizmach paginacji nie jest przez Google’a obsługiwana. Informacja ta odbiła się szerokim echem w branży. Raczej ze względu na pozostawiający wiele do życzenia sposób zakomunikowania zmiany przez Google, niż jej realny wpływ. Bo i co miało się zmienić skoro znaczniki nie były już obsługiwane od dłuższego czasu.
  • Pod koniec miesiąca finalnie wyłączono możliwość przeglądania raportów w starej wersji Google Search Console. Od tego czasu w poprzedniej wersji GSC możemy już tylko korzystać z narzędzi nieudostępnionych w jej nowej odsłonie.

Kwiecień

  • Jeżeli popatrzymy na same w porównaniu do marca był to bardzo spokojny miesiąc. Nie był jednak tak spokojny jeżeli popatrzymy na listę problemów i błędów, z którymi borykał się Google.
  • W pierwszej połowie miesiąca obserwowaliśmy anomalie w wynikach wyszukiwania spowodowane bugiem, przez który losowe strony były wyindeksowywane. Błąd ten pojawił się w dniu 05.04 i finalnie został rozwiązany 11.04. Bug został oficjalnie potwierdzony przez Google.
  • 16 kwietnia Google poinformowało o kolejnym bugu związanym z indeksowaniem witryny w Google News. Dzień później problem został rozwiązany.
  • Z kolei 26 kwietnia Google poinformował o błędzie, którego efektem był wybór nieprawidłowego adresu kanonicznego dla niektórych podstron. Bug ten mógł wpłynąć na błędne wyświetlanie breadcrumbs w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych oraz w skrajnych przypadkach na problem z indeksacją części podstron.
  • Natomiast pod koniec miesiąca dowiedzieliśmy się, że między 09.04 a 25.04 w narzędziu pojawiła się luka w zebranych danych (z wyłączeniem raportu skuteczności). Oznacza to, że dane takie jak np. stan indeksu były w tym okresie przedstawione błędnie.

Maj

  • W maju odbyła się kolejna edycja konferencji Google I/O.
  • Najważniejszą informacją konferencji, w kontekście SEO, było ogłoszenie przejścia Googlebot’a na silnik Evergreen Chromium. Oznacza to, że Googlebot od tej pory będzie obsługiwany przez aktualny silnik przeglądarki Chrome.
  • Ponadto na blogu Google dla webmasterów pojawiła się informacja, że od 1 lipca 2019 wszystkie nowo utworzone strony będą indeksowane w myśl zasady „mobile-first indexing”. Tym samym jest to kolejny jasny komunikat dla webdeveloper’ów o konieczności budowania przyjaznych dla urządzeń mobilnych serwisów internetowych.
  • Maj to również okres wprowadzenia kolejnych raportów dotyczących danych strukturalnych w GSC oraz obsługa nowych typów (FAQ i How-to) przez wyszukiwarkę.
  • W drugiej połowie miesiąca uaktualniono Search Quality Raters Guidelines (poprzednia aktualizacja miała miejsce około rok wcześniej). Zmiany skupiły się mocno na „Page Quality” oraz E-A-T.
  • Kolejny miesiąc z rzędu obserwowaliśmy problemy z indeksowaniem. Bug dotyczył indeksacji nowo dodanej treści na stronach www. Błąd ten spowodował wiele problemów indeksacji serwisów, które w ostatnim czasie dokonywały zmian na stronie.

Czerwiec

  • Czerwiec upłynął pod znakiem kolejnej aktualizacji głównego algorytmu wyszukiwarki. Kilka kluczowych faktów na jej temat:
    • Sytuacja o tyle nietypowa, że Google zapowiedziało update przed jego wprowadzeniem.
    • Miał miejsce 03.06.2019.
    • Kolejny raz aktualizacja dotknęła najmocniej stron z obszaru YMYL. Mogła być to kontynuacja bądź korekta update’u z marca 2019.
    • Update nie oszczędził również bardzo dużych graczy. Brytyjski dziennik dailymail.co.uk udostępnił publicznie informacje o utracie ruchu na poziomie 50% w wyniku aktualizacji.
  • Ponadto niezależnie od aktualizacji głównego algorytmu, w okresie 4 – 6 czerwca wdrożona została poprawka w algorytmie mającą na celu zwiększenie dywersyfikacji wyników wyszukiwania dla niektórych zapytań. Po jej wprowadzeniu w rankingu TOP10 miały nie pojawiać więcej niż 2 wyniki wyszukiwania dla tej samej domeny. W praktyce wyszło różnie i zmiany były raczej mało spektakularne.

Lipiec

  • Lipiec był kolejny miesiącem, w którym obserwowaliśmy silne fluktuacje w wynikach wyszukiwania. Google nie potwierdziło jednak oficjalnie, że były w tym czasie wprowadzane istotne zmiany w algorytmie. Niemniej jednak sygnały płynące z narzędzi do monitorowania SERPów oraz obserwacja stron wskazywały, że zmiany, z dużym prawdopodobieństwem, mogły mieć miejsce. Wspomniana aktualizacja algorytmu została potocznie nazwana „Maverick”.
  • Na blogu Google dla webmasterów została również udostępniona informacja o liczbie zmian w algorytmie, która w 2018 roku wyniosła 3200. Jakby tego było mało przeprowadzono również prawie 700 000 eksperymentów.
  • Natomiast z końcem miesiąca Google poinformowało, że od 01.09.2019 nie będzie obsługiwał komendy noindex w pliku txt (nie mylić z meta tagiem noindex!). Rzadko używana komenda więc i sama zmiana przeszła bez większego echa.

Sierpień

  • Sierpień to kolejne problemy z indeksowaniem się nowych treści w wynikach wyszukiwania, bug został potwierdzony przez Google.
  • Z kolei John Mueller (Google) po raz kolejny zwrócił uwagę na ocenę jakości stron z obszaru YMYL (Your Money or Your Life czyli serwisów mających wpływ na życie, zdrowie, szczęście, stabilność finansową). Z wypowiedzi możemy dowiedzieć się, że Google stara się dogłębnie analizować autorytet autora, osób oceniających daną treść oraz ogólną jakość domeny.
  • W zostały natomiast dodane raporty dla kolejnych typów danych strukturalnych: Produkty, Sitelinks Searchbox oraz Uporządkowane dane niepodlegające analizie. To ostatnie odnosi się do danych strukturalnych, które nie mogły zostać przeanalizowane z powodu krytycznego błędu w składni, w wyniku którego Google nie będzie w stanie określić ich typu.

Wrzesień

  • Wrzesień to kolejny update algorytmu, zapowiedziany wcześniej przez Google. Nie był on tak spektakularny jak ten marcowy lub czerwcowy. Niemniej jednak duże przetasowania w wynikach były widoczne. Google oprócz informacji o aktualizacji nie udostępniło zbyt wielu danych na jego temat.
  • W pierwszym miesiącu jesieni wprowadzona również została aktualizacja algorytmu odpowiadającego za elementy rozszerzone, a dokładniej snippet’y z oceną w postaci gwiazdek, pojawiające się w wynikach wyszukiwania. Aktualizacja została potocznie nazwana „Starmageddon” ze względu na spore wyczyszczenie SERPów z rzeczonych snippet’ów.
  • We wrześniu miała miejsce jeszcze jedna duża zmiana. Tym razem związana z linkami. Polegała ona na wprowadzeniu nowych atrybutów linków: rel=”sponsored” oraz rel=”ugc”. Ponadto atrybut „nofollow” ma być od tego czasu traktowany jako wskazówka dla algorytmu, nie dyrektywa. Może więc zostać równie dobrze zignorowany. Po większą dawkę wiedzy w temacie zapraszam do artykułu na naszym blogu, w którym swoimi opiniami podzieliło się 17 ekspertów z branży: https://foxstrategy.pl/blog/nowe-atrybuty-opinie/
  • Wrzesień to również kolejna aktualizacja Search Quality Raters Guidelines, już druga w tym roku. Ponownie zmiany skupiały się mocno na stronach z obszary YMYL oraz ocenie ich jakości.

Październik

  • Zaczniemy od końca miesiąca, ponieważ wtedy miało miejsce najważniejsze wydarzenie, czyli informacja o aktualizacji BERT na rynku US. Według Google jest to największy skok naprzód w okresie ostatnich 5 lat. Aktualizacja ma na celu lepsze rozumienie intencji użytkownika wpisującego zapytanie. Jest powiązana z uczeniem maszynowym oraz NLP (natural language processing). Wciąż trudno ocenić jej skalę, faktycznie może być to jednak duży krok naprzód i zakładam, że dopiero początek większych zmian.
  • W październiku wprowadzono również kolejne funkcje w GSC, czyli raport skuteczności oraz ulepszeń wideo.
  • Był to kolejny miesiąc dyskusji o E-A-T. 10 października Gary Illyes z Google poinformował, że nie istnieje konkretny algorytm dedykowany E-A-T, jest to bardziej wynikowa działania pozostałych algorytmów.

Listopad

  • W porównaniu z poprzednimi miesiącami listopad był stosunkowo spokojnym okresem.
  • Na początku miesiąca Google oficjalnie udostępniło wtyczkę SiteKit do WordPress’a. Pozwala ona na wyświetlanie statystyk z Search Console, Analytics’a oraz Google Ads, bezpośrednio w dashboardzie WP.
  • Listopad to kolejny miesiąc udoskonaleń GSC. Tym razem wprowadzony zostaje raport szybkości monitorowanej domeny.
  • Ponadto kolejny raz Google borykało się z problemami z indeksowaniem. Tym razem oberwało się witrynom posiadającym atrybut max-image-preview, z wartością ustawioną na none.

Grudzień

  • Na początku miesiąca Google poinformowało o zakończeniu wdrażania aktualizacji algorytmu w lokalnych wynikach wyszukiwania. Aktualizacja ta jest powiązana z neural matching i ma pomóc Google’owi w lepszym rozumieniu kontekstu i intencji wyszukania dla wyników lokalnych. Zmiana została wdrożona globalnie, dla wszystkich języków. Jej wpływ do tej pory nie był jednak specjalnie spektakularny.
  • Kolejną bardzo ważną informacją było wprowadzenie aktualizacji BERT na pozostałych nieanglojęzycznych rynkach. Finalnie BERT zawitał w 70 wersjach językowych, w tym w polskiej. Na razie nie zaobserwowałem większych przetasowań w polskich SERPach ale może być to zapowiedź większych zmian.
  • Natomiast od 15.12, dla niektórych stron, mogliśmy obserwować skok liczby zaindeksowanych podstron, według raportu w GSC. Nie jest on spowodowany jednak żadnymi anomaliami w obrębie samej strony, a zmianami wprowadzonymi w narzędziu przez Google. Począwszy od tego czasu w raporcie Stan w indeksie ma być z większą precyzją wskazywana liczba zaindeksowanych podstron. Z tego też powodu część z tych, które wcześniej były oznaczone jako Strona wykryta – obecnie nie zindeksowana, przeszło do raportu Prawidłowe. Pytanie nasuwa się jednak jedno: Czy wcześniej w takim razie statystyki były błędne i czy teraz są prawidłowe czy po prostu mniej błędne 😉
  • Pod koniec miesiąca mogliśmy zaobserwować 10-dniowe opóźnienie zbieranych danych w raporcie Stan w indeksie w Google Search Console. Błąd został naprawiony 1 stycznia.
  • Między 16.12 – 17.12 w pojawił się bug mogący powodować lukę w zbieranych danych. Jeżeli w tym okresie widzicie anomalie w danych w GA może być ona spowodowana  wspomnianym błędem. Został on potwierdzony przez Google i do końca miesiąca nie został jeszcze w pełni naprawiony.
  • Sieć obiegła również informacja o pracy przez Google nad nowymi wytycznymi w kwestii paginacji (przypominam, że kilka miesięcy wcześniej pojawiła się informacja o niewspieraniu atrybutów rel=”prev” rel=”next”).
  • W grudniu mogliśmy również obserwować zwiększone przetasowania w wynikach wyszukiwania. Oficjalnie żadna poprawka w algorytmie, oprócz aktualizacji BERT, nie została jednak potwierdzona.

Krótko podsumowując – 2019 na pewno nie był nudnym rokiem. Miały miejsce 3, potwierdzone przez Google, duże aktualizacje algorytmu, które odbiły się mocno na wielu stronach oraz aktualizację BERT, której skalę na ten moment jeszcze ciężko ocenić. W minionym roku bardzo dużo czasu poświęciliśmy pojęciom takim jak JavaScript SEO, YMYL, E-A-T, NLP, Structured Data. Myślę, że w najbliższym roku terminy te będą pojawiały się jeszcze częściej, w różnych kontekstach. Jest to po części naturalny efekt obecnych trendów w projektowaniu stron internetowych oraz aplikacji webowych, po części rozwoju samej wyszukiwarki Google. Rok 2019 był również okresem istotnych zmian w Google Search Console (a tak naprawdę zmianą całego narzędzia). Z drugiej strony obserwowaliśmy duże natężenie błędów w samym algorytmie wyszukiwarki, najczęściej związanych z problemami z indeksowaniem stron. Myślę, że to co działo się w minionym roku to zalążek tego nad czym Google będzie pracować w najbliższych latach. Jestem bardzo ciekawy co faktycznie przyniesie 2020 ale myślę, że podobnie jak w 2019 nie będziemy się nudzić.

Zapraszam również do lektury wpisu “Nowe atrybuty linków – opinie 17 ekspertów SEO”, z którego dowiecie się co o roku 2019 w branży SEO sądzi 17 ekspertów, których wypowiedzi zebraliśmy. Tymczasem, wraz z całym zespołem Fox Strategy, życzę Wam Wesołych Świąt, udanej zabawy sylwestrowej i do zobaczenia w 2020 roku 😊

Źródła informacji wykorzystanych w artykule:

https://www.seroundtable.com/

https://www.searchenginejournal.com/

https://searchengineland.com/

https://moz.com/

https://webmasters.googleblog.com/

https://www.seostation.pl/wiedza.html

https://developers.google.com/search/docs/guides/get-started

https://www.gsqi.com/marketing-blog/