Jeśli dobrze wybrałeś frazy i pojawiasz się wysoko w wyszukiwarce na zapytania swoich odbiorców, ale liczba odwiedzin witryny nadal jest poniżej oczekiwań, prawdopodobnie nie zadbałeś o wysoką jakość Description na swojej stronie. Można to naprawić. Poznaj cechy skutecznego meta tagu Description i zacznij liczyć nowych użytkowników.

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak istotną kwestią z punktu widzenia sukcesu w Internecie jest uzyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce na kluczowe frazy oraz jak bardzo trzeba się napracować, by to osiągnąć. I nie ważne, czy jesteś właścicielem sklepu internetowego, czy prowadzisz bloga. Cel jest ten sam – dotrzeć do potencjalnego klienta. Wysokie wyniki w SERP to jedno, ale zmotywowanie użytkownika wyszukiwarki, by wybrał akurat twoją stronę, to już inna para butów. I tutaj z pomocą przychodzi wiedza na temat tagu meta Description.

Czym jest meta tag Description?

Atrybut opisu w tagu <meta> pozwala w zwięzły i zrozumiały sposób wyświetlić użytkownikowi podsumowania zawartości poszczególnych stron. Innymi słowy meta tag Description to fragment kodu HTML, którego główną funkcją jest opisanie zawartości konkretnej strony internetowej.

Tag Description definiuje się w dokumencie HTML pomiędzy tagami <head></head> w poniższy sposób:

<meta name=”description” content=”Nasza propozycja opisu strony” />

A tak wygląda opis meta description w wyszukiwarce:

Niechlubna historia meta tagu Description

W przeszłości istniała trójca tagów, która miała olbrzymi wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce i były to:

  • Title tag,
  • Meta tag Keywords oraz
  • Meta tag Description

Z biegiem czasu problem spamu i nadużywania liczby słów kluczowych w meta tagach (efekt keyword stuffingu), wymusił na Google zmiany algorytmu. Efektem tego od 2009 roku rola meta tagów Description i Keyword w procesie pozycjonowania strony została zredukowana niemal do zera. Aktualnie Meta Keyword przestał mieć znaczenie, a jego stosowanie może prędzej czy później zaszkodzić serwisowi.

Marketingowa moc meta tagu Description

Mimo że omawiany atrybut opisu nie wpływa – według oficjalnych źródeł Google – na wysoką pozycję w wyszukiwarce, błędem jest pozostawianie go bez opieki. Zaraz po meta Title, Description to drugi czynnik, który wpływa na klikalność wyników organicznych. Co więcej, możliwość napisania własnego Description daje nam możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji, a to już jest poważny atut.

Kolejnym argumentem, który powinien zachęcić do tworzenia własnych opisów, jest kwestia kontroli nad snippetem. Czym jest snippet? To fragment tekstu z naszego serwisu umieszczony pod widocznym adresem URL strony w wynikach wyszukiwania. Często generowany przez Google snippet nie jest atrakcyjny z punktu widzenia marketingowego i może obniżyć CTR danej witryny.

10 przykazań skutecznego meta tagu Description

Skoro kwestia znaczenia atrybutu opisu została już obszernie omówiona (przynajmniej mam taką nadzieję), zaprezentuję cechy, którymi powinien wyróżniać się tag Description.
  1. Słowa kluczowe

Stosuj w opisie frazy, które pojawiają się także w tagu Title. Dlaczego? Dzięki temu słowo kluczowe zostanie pogrubione w momencie, gdy użytkownik użyje go w wyszukiwarce, a tym samym opis będzie się wyróżniał na tle konkurencji. Description to nie magazyn na słowa kluczowe, więc uważaj, aby nie przesadzić z ich ilością. Nie powtarzajmy błędów „specjalistów SEO” sprzed dekady. I jeszcze jedna ważna rzecz, możesz śmiało stosować odmiany przez przypadki danego słowa kluczowego oraz jego synonimy. Algorytm Google robi się coraz bardziej ogarnięty w języku polskim i pogrubi taką frazę.
  1. Użyteczna treść

Pamiętaj, aby treść Description odpowiadała zawartości strony docelowej. Robot Google uzna wtedy opis za adekwatny do charakteru serwisu i nie wygeneruje snippeta, ale co najważniejsze, nie zawiedziemy oczekiwań użytkownika względem naszej witryny.
  1. Długość ma znaczenie…

Objętość opisu jest ograniczona i spotkałem się z twierdzeniami, że Description nie powinien przekraczać 160 znaków ze spacjami, czasami jest mowa o 320 znakach. Prawdą jest jednak, że nie o liczbę znaków tu chodzi, lecz o liczbę pixeli – obszar Description nie powinien przekraczać 923 px. Poniżej zamieszczam link (jeden z wielu dostępnych w Internecie) do narzędzia, które pomaga w liczeniu długości tekstu opisu oraz Title:

http://ezlocal.com/tools/meta-title-counter/

  1. Call To Action

Description powinien zawierać wezwanie do akcji (CTA). Call To Action sugeruje użytkownikowi podjęcie konkretnego działania, na którym nam zależy (Najbardziej Oczekiwana Akcja według koncepcji NOA), a jego obecność poprawia wskaźnik klikalności serwisu. CTA pozwala użytkownikowi odnaleźć się w natłoku informacji i wskazuje kolejny krok w procesie poszukiwania wiedzy lub produktu.

Przykłady CTA:

Sprawdź!

Zobacz katalog produktów!

Sprawdź aktualne ceny!

Kup teraz!

Dowiedz się więcej!

  1. Unikatowa treść

Robot Google to taka rozpieszczona bestia, która lubi tylko oryginalne rzeczy. Pamiętaj więc o tym, aby nie kopiować opisów z własnej witryny, a tym bardziej z cudzej strony. Każda podstrona powinna mieć swój własny, unikatowy Description.
  1. Przekazuj informacje

Stosowanie liczb, cen oraz wartości procentowych skutecznie wyróżnia nasz serwis na tle konkurencji, ale przede wszystkim przekazuje konkretną informację i wzbudza wiarygodność. Który komunikat bardziej przemawia do potencjalnych klientów: „teraz wszystkie produkty kupisz z rabatem 30%”, czy „teraz wszystkie produkty kupisz taniej”? Ludzie lubią konkrety.
  1. Nie rozpisuj się

Najlepiej sprawdzają się krótkie i proste zdania bez wielokrotnych złożeń – dwa, trzy krótkie zdania w zupełności wystarczą. Weź przykład z tekstów AdWords, które ograniczone są limitami znaków. Pamiętaj, że Description powinien być dopełnieniem tytułu, a nie jego powtórzeniem.
  1. Słowa hipnotyczne

Hipnotyczne słowa typu: okazja, bestseller, rabat, promocja zwiększają atrakcyjność komunikatu i przyciągają uwagę internautów. Tego typu frazy warto pisać wersalikami, aby były jeszcze bardziej widoczne dla użytkownika.
  1. Unikalna Cecha Oferty

USP (Unique Selling Proposition) to cecha produktu, marki lub usługi, która wyróżnia ją na tle konkurencji i należy się tym chwalić. Jeżeli nie posiadamy unikalnej cechy oferty, warto stworzyć ją samemu, aby nasze Description było jeszcze bardziej atrakcyjne. Traktujmy Description jak specyficzną formę reklamy serwisu, więc USP jest tu jak najbardziej na miejscu.
  1. Tekst dla ludzi

I ostatnie, najważniejsze – nie twórz tekstów pod wyszukiwarkę. Pamiętaj, że twoim celem jest sprowadzenie wartościowego ruchu, więc wykaż się odrobiną empatii, wciel się w rolę potencjalnego użytkownika i zastanów się, co tak naprawdę jest dla niego ważne.