Optymalizacja i tworzenie treści w sklepie internetowym na przykładzie projektwino.pl (audyt cz. IV)

21 grudnia 2016

Ogólne rekomendacje związane z treścią i słowami kluczowymi

Podstawą optymalizacji stron pod kątem poprawy ich widoczności w wyszukiwarce Google jest ich odpowiednie nasycenie unikalną, autorską treścią i użycie wybranych do pozycjonowania słów kluczowych.


Ważne, aby teksty widoczne na stronie nie pojawiały się w innych miejscach w sieci (i nie powtarzały się w obrębie domeny) a także by były mocno tematycznie związane z zawartością danej podstrony.
Słowa kluczowe powinny być równomiernie umieszczone w treści. Dobrze by co najmniej raz wystąpiły w takiej formie, jaka została wybrana do pozycjonowania. Zdajemy sobie sprawę, że czasem może być to trudne i nie zawsze uda się umieścić frazy w treści w taki sposób, aby całość była gramatycznie poprawna. Wtedy rozwiązaniem jest dodanie słów kluczowych w odmianie, zmiana kolejności fraz lub rozdzielenie frazy innym słowem.

W przypadku sklepów internetowych ważne jest, aby nasycić treścią nie tylko stronę główną czy wybrane kategorie, ale również zwrócić uwagę na dodanie tekstu na kategoriach II-go rzędu (lub czasem jeszcze głębiej), kartach produktów, stronach producentów itd.

Dla kart produktów nie zalecamy publikowania nieunikalnych opisów, pobranych np. ze stron producentów czy miejsc ogólnodostępnych (z których teksty importuje kilkanaście innych sklepów czy serwisów internetowych). Treści na kartach produktów można budować nie tylko bazując na samej specyfikacji (wyliczeniu cech czy właściwości towaru), ale również poprzez dodanie opinii o produktach, publikowanie recenzji bądź rankingów, testów, wypowiedzi ekspertów czy porad związanych z użytkowaniem bądź przeznaczeniem przedmiotu. Czasami to właśnie te dodatkowe elementy są kluczowe w przypadku oferowania w sklepie kilku bardzo podobnych do siebie produktów, różniących się jedynie jedną cechą.

Poniżej linki do kilku różnych sklepów internetowych, które w naszej ocenie dobrze radzą sobie z tworzeniem treści i opisywaniem różnych typów podstron:

  1. Strona główna - https://www.r-gol.com/
  2. Kategoria - https://www.cyfrowe.pl/aparaty.html
  3. Podkategoria - https://www.garneczki.pl/produkty/bulionowki,474
  4. Karta produktu - https://www.sklepunitra.pl/unitra-uchwyt-bezramienny-zdzislaw,3,566,8752 (ciekawy opis)
    https://winezja.pl/wino/stimson-estate-cellars-merlot-washington-state (opinia eksperta i użytkowników)
  5. Strony producentów - https://fabrykaform.pl/joseph-joseph

W przypadku tworzenia autorskich treści zwłaszcza na kartach produktów warto zadbać o to, aby przypadkowo nie tworzyć duplikatów i tym samym w szybki sposób nie zaprzepaścić wielu godzin pracy nad indywidualnymi opisami. Mamy tu na myśli integrację z porównywarkami cenowymi (typu Ceneo) gdzie poprzez szybkie wygenerowanie pliku z właściwościami poszczególnych produktów możemy jednym kliknięciem „podzielić się” naszą unikalną treścią ze wspomnianymi serwisami i w ten sposób jeszcze poprawić ich notowania.


Jak wybrać słowa kluczowe przy tworzeniu treści?

Jeśli na starcie nie ma określonej konkretnej listy słów kluczowych, przyporządkowanych do poszczególnych podstron można przy użyciu różnych narzędzi spróbować wyłonić frazy w oparciu o które łatwiej będzie tworzyć treści i budować widoczność w wynikach wyszukiwania. Poniżej kilka naszych propozycji odnoszących się do narzędzi i sposobów analizowania, od których warto rozpocząć.

A)     Google Search Console

Darmowe i dość intuicyjne narzędzie w szybki sposób pokaże nam na jakie zapytania nasza witryna wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Po zalogowaniu wystarczy przejść do sekcji Ruch związany z wyszukiwaniem à Analityka wyszukiwania i zaznaczyć np. maksymalny możliwy przedział czasowy (ostatnie 90 dni). W ten sposób dotrzemy do raportu, który pokaże nam zarówno poszczególne frazy i zapytania jak i dodatkowe parametry takie jak np. kliknięcia czy średnią pozycję. Chcą poprawić wyświetlanie się witryny dla na różne słowa kluczowych można w pierwszej kolejności skupić się na frazach, które są u progu wejścia do top10 a jednocześnie mają sensowną liczbę wyświetleń (która w pewnym sensie odzwierciedla potencjał danej frazy).

B)     Semstorm, Senuto itp.

Narzędzia ułatwiające nie tylko monitorowanie danych na temat widoczności witryny w sieci ale również umożliwiające przeglądanie informacji na temat stron konkurencji i ocenę potencjału fraz.

Przy użyciu zarówno Senuto jak i Semstorm można już z poziomu podstawowego widoku łatwo dotrzeć do listy słów kluczowych dla których strony naszego sklepu wyświetlają się w wynikach wyszukiwania (screeny poniżej), porównać je z historycznymi notowaniami, sprawdzić średnią miesięczną prognozę wyszukań itp.

semstorm
Semstorm
Senuto
Senuto

Możemy również skorzystać z dodatkowych opcji takich jak np. baza słów kluczowych i wyszukać w ten sposób frazy powiązane z tymi pierwotnie zdefiniowanymi (przykład na screenie poniżej).

senuto - baza słów

C)     Narzędzia do monitorowania pozycji w wynikach wyszukiwania

Korzystając z narzędzi zbierających dane o tym na jakich pozycjach dla poszczególnych słów wyświetla się nasza domena łatwiej będzie nie tylko obserwować zmieniające się trendy ale również dzięki monitorowaniu szerszej puli fraz łatwiej wybierać frazy, dla których warto precyzyjniej zoptymalizować daną podstronę by poprawić jej pozycje, zapobiec spadkom bądź np. uniknąć efektu kanibalizacji słów kluczowych. Przykładowym narzędziem do monitorowania pozycji, które w ramach bezpłatnego pakietu, umożliwi sprawdzenie do 3 fraz dziennie jest seostation.pl.

D)     AdWords i planer słów kluczowych

Dla sklepów prowadzących kampanie AdWords nieocenionym źródłem danych będą raporty wyszukiwanych haseł (dzięki którym można będzie łatwo sprawdzić dla jakich fraz następowały wyświetlenia reklam i ich kliknięcia). Dodatkowo, nawet jeśli nie posiadamy aktywnych kampanii, możemy korzystać z planera słów kluczowych, który również dostarczy informacji np. o średniej miesięcznej liczbie wyszukań czy wyświetli inne, powiązane do wstępnie zdefiniowanych fraz, słowa kluczowe.

E)     Google Trends

Przy użyciu tego narzędzia można sprawdzić jak kształtują się trendy dotyczące wyszukań różnych słów kluczowych na przestrzeni np. ostatnich 12 miesięcy czy w znacznie dłuższym przedziale czasowym. Istnieje również opcja porównania kilku różnych frazy, dzięki czemu łatwiej ocenić ich potencjał i dysproporcje w zainteresowaniu użytkowników, ale też sprawdzić, na ile niektóre z nich ulegają sezonowym wahaniom.

Google Trends

*Każde ze wskazanych narzędzi jest w stanie dostarczyć nam pewne podstawowe dane i pokazać ogólne trendy. W przypadku wykonywania szczegółowych analiz czy monitorowania zmian warto dobrze poznać każde z nich, dowiedzieć się więcej o metodologii, sposobach filtrowaniach i agregowania danych itd.


Wstępne zalecenia związane z optymalizacją treści na przykładzie projektwino.pl

A)    Strona główna

Zalecamy mocniej nasycić stronę główną treścią (proponujemy dodanie opisu o długości minimum 1 tys. znaków liczonych ze spacjami) i zawrzeć w nim najważniejsze słowa kluczowe takiej jak np.

  • sklep z winem
  • wino sklep internetowy
  • wina sklep online

*Ważne, aby ta treść nie powtarzała się na innych podstronach w obrębie sklepu (np. na stronicowaniu, filtrowaniu itd.).

B)     Kategorie

Zalecamy, aby na każdej z głównych kategorii pojawił się opis (na wzór https://projektwino.pl/zestawy-win) o długości minimum 1,5 tys. znaków (im więcej unikalnej treści znajdzie się na stronie tym większa szansa na poprawę widoczności w wynikach wyszukiwania i pozyskanie ruchu z tzw. długiego ogona).

Ważne, aby w treści znalazły się słowa kluczowe odpowiadające zawartości danej podstrony.

Istotne jest również to, aby teksty pojawiały się tylko na pierwszej stronie w danej kategorii i nie duplikowały się np. na stronicowaniu.
Zwracamy uwagę na równomierne umieszczenie w tekście fraz i zredagowanie całości w taki sposób aby była przede wszystkim atrakcyjna dla potencjalnego klienta.

C)    Landing Page

W obrębie każdej dedykowanej podstrony również powinien pojawić się tematyczny opis. Jego długość zależy od ilości słów kluczowych, które będą pozycjonowane na dany adres URL. Optymalna naszym zdaniem długość to +- 500 znaków na każde słowo kluczowe.

Dla przykładu, na stronie typu: https://projektwino.pl/hiszpania opis jest dobrej długości, ale nie zawiera słów, które ułatwiłyby jej wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania dla fraz takich jak np. „wino hiszpańskie”, „wina z Hiszpanii” itd.

D)    Podstrony wynikowe (filtrowanie po określonym parametrze)

Dla najważniejszych podstron, które będą dopuszczone do indeksacji i aktywnie pozycjonowane zalecamy dodać tematyczne opisy o długości min 1 tys. znaków.
Mamy tu na myśli zwłaszcza adresy typu https://projektwino.pl/wina/1/default/1/f_at_168_2/1

E)     Karty produktów

Podstawą optymalizacji kart produktów jest ich wypełnienie unikalną treścią. Nie zalecamy kopiowania opisów z innych podstron bądź pobierania ich np. ze stron producentów czy winnic.

Na ten moment opisy nie są unikalne, poniżej przykład:
https://www.google.pl/search

konsekwencją będzie utrudniona rywalizacja z konkurencją i znacznie mniejsza szansa na wyświetlenie się kart produktów w wynikach wyszukiwania niż w przypadku publikowania unikalnych opisów.

F)     Karty producentów

Dla kluczowych kart producentów zalecamy dodanie opisu o długości min. 500 znaków, w którym znajdą się najważniejsze słowa kluczowe.

G)    Strony informacyjne

Na stronach informacyjnych i administracyjnych, gdzie pojawia się treść, należy dopilnować, by była ona unikalna i nie powtarzała się zarówno w obrębie domeny jak i względem innych stron czy miejsc w sieci (nawet własnych profili w sieciach społecznościowych itd.).

H)    Blog

W obrębie bloga zalecamy publikowanie unikalnej, autorskiej treści. Ważne, aby teksty dodawane były systematycznie i by były powiązane tematycznie z ofertą sklepu. Mamy tu na myśli to, że tworzenie tekstów poradnikowych odpowiadających np. podkategoriom w sklepie może nie tylko zwiększyć szanse na pozyskanie ruchu z wyszukiwarki, ale również wpłynąć na konwersję. Zalecamy systematycznie monitorować (np. za pośrednictwem Google Search Console) słowa kluczowe, na które domena wyświetla się w SERP’ach a następnie na ich podstawie tworzyć odpowiednie treści.


*W przyszłym tygodniu opublikujemy kolejną część naszej serii, poświęconą indeksacji i wskazaniom kanonicznym (atrybut rel=”canonical”).

Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Katarzyna Baranowska

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram