Optymalizacja nagłówków H1-H3 w sklepie internetowym na przykładzie projektwino.pl (audyt cz. III)

15 grudnia 2016

Nagłówki HTML służą do tego, by zasygnalizować robotom wyszukiwarki jaka jest tematyka danej strony i które informacje na niej mają być traktowane jako priorytetowe. Nagłówki są również ważne z punktu widzenia użytkownika bo (za sprawą wyróżnienia fragmentów strony) ułatwiają mu nieco zorientowanie się w strukturze poszczególnych informacji i ich pobieżne przeanalizowanie (całość staje się po prostu przejrzysta).

Nagłówki służą temu, by w pewien sposób „posegregować” treść i nadać jej priorytety.

Dobrą praktyką przy tworzeniu nagłówków jest zachowanie hierarchii. Zaczyna się od najważniejszego, czyli H1, następnie H2 itd.

Nagłówek H1 oznacza dla wyszukiwarki treść szczególnie istotną w serwisie. Powinien on być unikalny dla każdej podsschemat umieszczania nagłówków h1 - h3 w kodzie stronytrony i zawierać treści przyjazne zarówno wyszukiwarce, jak i użytkownikowi.

Zazwyczaj zalecamy, aby na każdej podstronie pojawił się jeden nagłówek H1 (bo najczęściej jest to po prostu zgodne ze strukturą informacji i z tym, że istnieje jeden kluczowy element na stronie). Jeśli zawartość strony dotyczy jednego, określonego tematu, naturalne będzie zastosowanie jednego nagłówka H1.

Nie należy jednak traktować sugestii użycia H1 wyłącznie raz na stronie jako bezwzględnej i niepowtarzalnej reguły (dobrym przykładem jest struktura HTML5 i wyróżnienie przy użyciu h1 kilku głównych sekcji).

Nagłówki H2,…,H6 mogą występować po kilka razy. Istotne jest, aby zachować ich odpowiednią kolejność. Nie ma konieczności stosowania na stronie wszystkich pomniejszych nagłówków.

Umieszczenie w nagłówkach najważniejszych fraz korzystnie wpływa na ranking i jest zalecane jednak i w tym przypadku warto optymalizować całość kierując się zdrowym rozsądkiem i unikać przesadnego spamowania słowami kluczowymi.

Proponujemy, by wypełnienie H1 było powiązane z wypełnieniem tytułu strony, ale nie zalecamy kopiowania 1:1. Jeśli np. w title zostało użyte ważne słowo kluczowe dobrym rozwiązanie zamiast powielania go w H1 będzie użycie np. odmiany (l. mnogiej lub pojedynczej) lub nieco innego złożenia fraz.

h1 na stronie głównej


Przykłady optymalizacji nagłówków dla projektwino.pl

Obecnie nagłówki h1 i h2 występują na każdej podstronie, ale w złej kolejności (wyżej w kodzie h2, dopiero później h1) – screen poniżej.

kolejność nagłówków w kodzie strony

W obrębie sklepu najczęściej oba nagłówki mają najczęściej identyczne wypełnienie a ich zawartość nie zawsze jest optymalna. W związku zalecamy ich zmianę. Szczegółowe zalecenia dla wybranych typów stron poniżej.

A)      Strona główna

Zalecamy ustawienie w nagłówkach następujących elementów:
Zamiast <h1>Polecamy</h1>
zmiana na: <h1>Internetowy sklep z winem</h1>
<h2>Wina – sklep online ProjektWino.pl</h2>

Dla nazw produktów, wyróżnionych obecnie nagłówkiem H2 zalecamy obniżenie priorytetu i użycie w odniesieniu do nich nagłówka H3

B)      Kategorie

H1 powinno być wypełnione analogicznie do nazwy kategorii, a h2 powinno stanowić odmianę użytej wcześniej frazy, dla przykładu:

https://projektwino.pl/wina-dla-konesera
<h1>Wina dla konesera</h1>
<h2>Wyselekcjonowane wino dla koneserów</h2> itp.

Aktualnie nazwy produktów wyświetlanych w obrębie strony kategorii zostały wyróżnione nagłówkiem H2, proponujemy obniżenie priorytetu i użycie w tym miejscu nagłówka H3

C)      Landing page

Wypełnienie nagłówków powinno się odbywać w sposób analogiczny jak dla kategorii, czyli adekwatnie do nazwy podstrony i jej zawartości.

Dla przykładu:
https://projektwino.pl/hiszpania
<h1>Wino z Hiszpanii</h1>
<h2>Polecane wina hiszpańskie</h2>

Aktualnie nazwy produktów wyświetlanych w obrębie strony kategorii zostały wyróżnione nagłówkiem H2, proponujemy obniżenie priorytetu i użycie w tym miejscu nagłówka H3

D)     Strony wynikowe dopuszczone do indeksacji

Nagłówki powinny być wypełnione w sposób analogiczny jak dla kategorii, czyli adekwatnie do nazwy podstrony i jej zawartości.

Dla przykładu:
https://projektwino.pl/pl/c/Wino/59/1/default/1/f_at_180_0/1
<h1>Wino do dań z drobiu</h1>
<h2>Wina do potraw z drobiem</h2>

https://projektwino.pl/wina/1/default/1/f_at_168_2/1
<h1>Wino czerwone</h1>
<h2>Polecane czerwone wina</h2>

https://projektwino.pl/wina/1/default/1/f_at_170_14/1
<h1>Wino półwytrawne</h1>
<h2>Polecane półwytrawne wina</h2>

E)     Karty produktów

Tutaj również do zmiany jest kolejność użycia nagłówków w kodzie. W przypadku kart produktów wypełnienie <h1> jest poprawne i nie wymaga zmian.

F)      Karty producentów

Obecnie strony te mają nieoptymalne wypełnienie nagłówków.
Zalecamy zmiany według schematu
<h1>Wina marki {X}</h1>
<h2>Wybrane wina z winnicy {X}</h2>

Dla przykładu, dla https://projektwino.pl/pl/producer/MACULAN/79
<h1>Wina marki Maculan</h1>
<h2>Wybrane wina z winnicy Maculan</h2>


*Kolejna część audytu, o której napiszemy w przyszłym tygodniu, poświęcona będzie optymalizacji treści.

Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Katarzyna Baranowska

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram