Optymalizacja adresów URL i ustawienie przekierowań 301 w sklepie internetowym na przykładzie projektwino.pl (audyt część VI)

16 stycznia 2017

Tworzenie i optymalizacja adresów URL

Jednym z ważnych elementów związanych nie tylko z optymalizacją pod kątem SEO, ale również biorąc pod uwagę użyteczność i ułatwienie nawigacji stanowią adresy URL. Znaczenie ma nie tylko sama konstrukcja adresów (schemat ich tworzenia), ale również użycie konkretnych słów kluczowych i dbałość o to, by nie doszło do generowania się duplikatów.

Poniżej kilka dobrych praktyk związanych z tworzeniem i optymalizacją adresów:

  • użycie słów kluczowych w strukturze, oddzielonych myślnikami, np.:
    domena.pl/zabawki-drewniane-dla-dzieci
  • stosowanie tzw. przyjaznych adresów zamiast przypadkowej, nic nie mówiącej użytkownikowi struktury, np.:
    domena.pl/zabawki/zabawki-kreatywne zamiast domena.pl/pl/product_group/164
  • odwzorowanie umiejscowienia strony w strukturze domeny i zagłębienie w poszczególnych kategoriach (rozwiązane to ułatwia nawigację, jednak nie zawsze sprawdza się przy wielopoziomowej strukturze) np.
    domena.pl/klocki-lego/lego-city/pociąg-towarowy-60098
  • unikanie znaków specjalnych (typu &, %, @, *) oraz naprzemiennego stosowania małych i dużych liter. Dla wyszukiwarki Google wskazane niżej adresy oznaczają dwie różne podstrony:
    domena.pl/Klocki-Lego/Lego-City/POCIAG-TOWAROWY-60098
    domena.pl/klocki-lego/lego-city/pociąg-towarowy-60098
  • również adresy ze znakiem slash „/” na końcu oraz adresy bez niego stanowią wzajemne kopie, np. adresy.:
    domena.pl/klocki-lego/ oraz
    domena.pl/klocki-lego
    będą traktowane jako dwie oddzielne podstrony
  • unikanie tworzenia bądź przekierowanie adresów stanowiących kopie właściwych adresów np. dla domena.pl kopiami mogą być: domena.pl/index.php, domena.pl/index.html czy domena.pl/Main_Page
  • systematyczne usuwanie błędnie tworzonych lub niedziałających już adresów (poprzez ich przekierowywanie)
  • opracowanie jednego klucza według którego będą tworzone adresy i konsekwentne trzymanie się tej zasady. Na przykład w przypadku wyboru domeny z prefiksem www, wszystkie adresy powinny funkcjonować właśnie z tym prefiksem itp.

Zalecenia optymalizacyjne odnośnie adresów URL dla projektwino.pl

Adresy URL powinny odzwierciedlać zawartość stron, do których prowadzą, oznacza to również, że wszystkie frazy umieszczone w ich strukturze, powinny być w pełni przetłumaczone. Należy unikać umieszczania w adresach znaków specjalnych, a poszczególne słowa rozdzielać myślnikami (zamiast podkreślnikami).

Jeśli będzie to możliwe zalecamy przejście na tzw. przyjazne adresy URL. Oznacza to zamianę obecnej struktury adresów na nowe wersje.


Dla przykładu:
Zamiast https://projektwino.pl/pl/c/Wino/59/1/default/1/f_at_181_0/1
Proponujemy https://projektwino.pl/wino-do-ryb

Zamiast https://projektwino.pl/pl/producer/Cadi-Rajo/40
Proponujemy https://projektwino.pl/cadi-rajo

Zamiast: https://projektwino.pl/wina/1/default/1/f_at_168_2/1
Proponujemy: https://projektwino.pl/wino-czerwone itp.


W przypadku zmian adresów (czy tworzenia dla nich aliasów) należy zadbać o ustawienie przekierowań (301), które przekierują użytkowników i roboty wyszukiwarek ze starej wersji URLi na nowe. Dla przykładu:
https://projektwino.pl/pl/c/Wino/59/1/default/1/f_at_181_0/1 --> 301 --> https://projektwino.pl/wino-do-ryb

Przy tworzeniu dedykowanych podstron, typu https://projektwino.pl/argentyna również zależy zadbać o to, by struktura URL nie tylko odzwierciedlała zawartość podstron, ale by również zawiera słowa kluczowe, na które strona ma rankować.

Dla przykładu, doradzalibyśmy taką konstrukcję: https://projektwino.pl/wino-z-argentyny
zamiast https://projektwino.pl/argentyna

Krok trzeci, do podmiana starych adresów na nowe w obrębie struktury strony (menu, linkowanie wewnętrzne itd.)

Przekierowania 301

Ustawienie tzw. przekierowań skutkuje automatycznym przeniesieniem użytkownika oraz robota wyszukiwarki z adresu A na adres B. Najczęściej wykorzystywane i mające znacznie pod kątem SEO jest tzw. przekierowanie 301. Status 301 oznacza, że dana strona została trwale przeniesiona na nowy adres.

Przekierowania 301 wykorzystuje się najczęściej w kilku sytuacjach:

  • gdy zmienia się struktura adresów URL i strona z tą samą zawartością zaczyna nagle funkcjonować pod dwoma różnymi adresami URL („starym” i nowo wygenerowanym). Wtedy należy wykonać przekierowanie w następujący sposób:
    domena.pl/stary-adres --> 301 --> domena.pl/nowy-adres
  • w sytuacji gdy dana podstrona ma zostać trwale usunięta (np. dany produkt trwale znika z oferty i nie chcemy by w przyszłości użytkownicy czy roboty trafiali na pustą bądź nie działającą podstronę). Przekierowanie można wtedy ustawić wskazując albo inną kartę produktu (o zbliżonych parametrach) bądź np. kategorię wyższego rzędu.
  • gdy doszło do zaindeksowanie się błędnie stworzonych adresów bądź wykryliśmy istnienie kopii stron. By na stałe usunąć te strony z indeksu i jednocześnie wyeliminować problem duplikatów należy przekierować wszystkie niepożądane podstrony na odpowiadające im, prawidłowe adresy, np.:
    domena.pl/index.html --> 301 --> domena.pl
  • w momencie podjęcia decyzji o tym, czy domena ma funkcjonować z prefiksem www czy bez niego bądź w przypadku przejścia na adresy z protokołem https (jeśli dotąd adresy funkcjonowały z http).

Przekierowania 301 mają zastosowanie nie tylko w odniesieniu do adresów działających w obrębie jednej witryny, ale również można je stosować pomiędzy domenami (np. gdy przenosimy sklep na nową domenę).

Ten typ przekierowania przenosi z adresu A na adres B (bądź z domeny na domenę) historyczną „moc” SEO (więc jeśli adres A był wcześniej pozycjonowany i osiągał określoną pozycje dla poszczególnych słów kluczowych to po jego przekierowaniu na adres B i odpowiedniej optymalizacji istnieje duża szansą, że adres B będzie pojawiał się w wynikach wyszukiwania w miejsce A). Przeniesieniu może też ulec negatywna historia, więc jeśli np. domena A posiadała nienaturalny profil linków i została ukarana przez Google to jej przekierowanie na nową domenę B może skutkować automatycznych nałożeniem negatywnych sankcji na nową witrynę.


Zalecenia związane z przekierowania dla projektwino.pl

A) Przekierowania błędnie stworzonych lub usuwanych adresów

Przy każdej zmianie adresów należy każdorazowo ustawiać przekierowania 301, tak aby uniknąć generowania się błędów i skierować użytkowników do nowych, poprawnych wersji stron. Również w sytuacji, gdy dane podstrony są na stałe usuwane ze struktury strony, również należy ustawić przekierowanie na powiązaną tematycznie podstronę lub kategorię wyższego rzędu (bądź ostatecznie na adres strony głównej).

Zwracamy uwagę na istnienie w obrębie domeny błędnie stworzonych i zaindeksowanych podstron. Ich pełną listę można odnaleźć po zalogowaniu się w Google Search Console à Indeksowanie à Błędy indeksowania à Nie znaleziono

B) Usuwanie kopii stron

Aktualnie w obrębie sklepu funkcjonują strony o identycznej zawartości, np.
https://projektwino.pl/wina/1/default/1/f_at_172_135/1 i https://projektwino.pl/argentyna
https://projektwino.pl/pl/i/Okazja/21 i https://projektwino.pl/wino-na-kazda-okazje

Zalecamy ustawienie przekierowań, aby uniknąć duplikowania zawartości i wzmocnić priorytetowe wersje stron. Dla przykładu:
https://projektwino.pl/wina/1/default/1/f_at_172_135/1 --> 301 --> https://projektwino.pl/argentyna

C) Adresy z prefiksem www oraz te z protokołem http

Obecnie adresy URL z prefiksem www są prawidłowo przekierowane (301) na swoje odpowiedniki bez prefiksu. Podobnie, jeśli chodzi o URL'e na protokole http. Na ten moment nie zalecamy zmian w tym zakresie.

Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Katarzyna Baranowska

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram