Penguin to jeden z algorytmów Google, odpowiedzialny za ocenę witryny na podstawie czynników off-site, czyli prowadzących do niej backlinków. Algorytm ten został wdrożony w kwietniu 2012 roku, całkowicie zmieniając podejście specjalistów do tematu pozycjonowania stron i do tej pory doczekał się aż 10 aktualizacji. To właśnie ten algorytm jest najczęściej odpowiedzialny za nałożenie kary filtra na stronę.

Dotychczasowe aktualizacje algorytmu Pingwin:

  1. Pingwin 1.0 – 24 kwietnia 2012,
  2. Pingwin 1.1 – 25 maja 2012,
  3. Pingwin 1.2 – 5 października 2012,
  4. Pingwin 2.0 – 22 maja 2013,
  5. Pingwin 2.1 – 4 październik 2013,
  6. Pingwin 3.0 – 17 października 2014,
  7. Pingwin 3.1  – 27 listopada 2014,
  8. Pingwin 3.2  – 2 grudnia 2014,
  9. Pingwin 3.3  – 5 grudnia 2014,
  10. Pingwin 3.4  – 6 grudnia 2014.

Jak donosi Search Engine Land, przekazał na konferencji SMX East, że w najbliższej przyszłości będzie miała miejsce kolejna aktualizacja algorytmu Penguin. Nowa wersja ma działać w czasie rzeczywistym, a Gary wyraził nadzieję, że zmiany zostaną wdrożone jeszcze przed końcem 2015 roku. Informację tę kilka dni wcześniej potwierdził również na jednym z hangoutów.

Aktualizacja

Na dzień 12.02, nadal nie został wdrożona najnowsza aktualizacja algorytmu. Google nie podaje dalszych informacji o terminie wdrożenia.


Gary Illyes, Webmaster Trends Analyst z Google w Szwajcarii, od czasu przedłużającego się urlopu Matta Cuttsa, jest obok Johna Muellera osobą kontaktową pomiędzy Google, a Webmasterami.

Na jego Twitterze pojawiają się informacje dotyczące bieżących zmian w algorytmie Google, nowych funkcjonalności i komunikatów w Search Console.